
 

 

 

The Undemocratic Role of Turkish 
Cypriot Radio News in the Cyprus 
Conflict 

Copyright © 2011 
Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines 

http://cadaad.net/journal 
Vol. 5 (1): 45 – 61  
ISSN: 1752-3079 

LYNDON C.S.  WAY 

Izmir University of Economics 

lyndoncsway@hotmail.com 

Abstract 

Drawing on newsroom studies and a Critical Discourse Analysis of news broadcasts this 
paper looks at the way Turkish Cypriot radio news in the Turkish Republic of Northern 
Cyprus is guilty of hampering democratic processes, particularly as regards the resolution 
of the conflict with the Republic of Cyprus.  On the one hand stations appear to support 
currently popular pro-solution politics but a closer look at the language used shows that 
each uses lexical and grammatical choices to also communicate threat and suspicion, in each 
case slightly differently to support their own associated ideologies and interests, which are 
consistently anti-solution.  For all intents and purposes these are news organisations only in 
terms of the ‘news semiotic’.  Employees called journalists work with news agency feeds, 
write, produce, edit and air news stories for newscasts daily like news in other European 
states, but what they are in fact doing is reflecting the interests of elites associated with each 
station, working to the detriment of democratic popular notions of unity throughout Cyprus.   

 
Keywords: Cyprus, TRNC, Radio, News, Critical Discourse Analysis 

1.  Introduction 

The Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) is an internationally 
unrecognised nation-state occupying the northern third of the island of 
Cyprus which since the 1960s has existed in conflict with the Greek Cypriot 
controlled Republic of Cyprus (ROC).  After a shared Republic following 
independence from Britain between 1960 and 1963, the two sides have existed 
in various degrees of conflict.  Today the TRNC remains closely linked to 
mainland Turkey as does the ROC to mainland Greece.  While the ROC is 
integrated into the European Community the TRNC, due to international 
sanction and embargoes, exists in isolation.  Despite this isolation, the TRNC 
is a multi-party democracy though the Turkish government and its military 
maintain a powerful influence (Lacher and Kaymak 2005; Mallinson 2005).   

TRNC political parties claim they want ‘solutions’ to the conflict on Cyprus, 
but maintaining two separate Cypriot states brings huge rewards in terms of 
power and finance to those in positions of power (Lacher and Kaymak 2005).  
The Turkish nationalist UBP party’s ‘solution’ calls for close ties with Turkey 
and a separate state or a very loose confederation with the ROC.  The pro-



46 | P a g e   C A D A A D  

 

 

federation CTP party wants less ties with Turkey and more cooperation with 
the ROC with the goal of a federation.  The desire of much of the TRNC’s 
population favouring a solution to the conflict with the ultimate aim of 
unification was reflected in CTP’s 2003 parliamentary and 2004 presidential 
electoral victories.  The ROC also elected a pro-federation government in 
2008.  Despite these popular steps towards a solution, news media in both 
states aggravate the conflict (Bailie and Azgin 2008; Panayiotou 2006; 
Papadakis 2005; Azgın 1996).   

This discrepency can be explained through an examination of TRNC news 
media’s relations to political parties.  In any given nation, the news media are 
thought of as an integral part of its social and political system, informing, 
prioritizing, shaping and controlling events, opinions and society itself 
(Fairclough 2003; Wodak 2001; Tuchman 1978).  However, it has been shown 
that relations between a nation’s news media and politics differ from one 
nation to the next (Weaver 2005, 1998).  Hallin and Mancini (2004) identify 
three models of media and politics, TRNC being characteristic of the 
Mediterranean or Polarized Pluralist Model.  It has a politically oriented 
press; high political parallelism in journalism where the government, political 
parties, and businessmen with political ties use the media; the state plays a 
large role as owner, regulator and funder; there is weak journalistic 
professionalisation and a high degree of ideological diversity and conflict in 
society.  The TRNC differs from this model by having a large press circulation, 
is not experiencing de-regulation and political power holders continue to 
control the media.   

This model highlights that not all media are characteristic of the North 
Atlantic model which is most associated with the ideals of objectivity and the 
role of the fourth estate (ibid.: 67).  In fact, it has been demonstrated that 
these ideals do not sit well with nations with high political parallelism, such as 
the TRNC (Mancini 2004; Waisbord 2000).  TRNC radio draw on a ‘news 
semiotic’ mirroring the Anglo-American model through having employees 
called ‘journalists’ and ‘editors’ who work with news agency feeds, write, 
produce, edit and air news stories.  However none of the values of neutrality, 
balance and objectivity carried as in-built ethics by Anglo-American 
journalists are present.  Mancini (2000: 267-272) makes a similar observation 
about the 1990’s Italian media, where journalists presented themselves as 
though part of an Anglo-American model where clearly they were not.  Again 
mirroring the Anglo-American model, a plurality of viewpoints appears to be 
maintained in the TRNC through a large number of stations each with 
different ownership and ideologies.  Listeners accept that all stations are 
partisan but do not see this as particularly problematic due to the available 
menu of different points of view.   

The radio stations examined in this paper are used largely as political 
instruments to maintain different kinds of nationalist projects, each station’s 
output articulating competing and self-serving discourses of nations.  This can 
be seen when data from news production studies and a Critical Discourse 
Analysis (CDA) of the language used in radio station’s newscasts is carried 
out.  Representations of events surrounding the opening of a border crossing 
between the TRNC and the ROC known as ‘Lokmacı Gate’ are analysed.  This 
close analysis reveals stories highlight difference, mistrust and even an 



W a y   P a g e  | 47 

 

 

adversarial relationship with the ROC.  Though this event could have been 
represented positively as part of a unification process, it is framed in ways 
which covertly present the agendas of stations’ owners/controllers who are 
fundamentally against improved relations.  Pro-solution discourses are 
omitted or where they are present serve as a pretext to support discourses 
beneficial to anti-unifying elites associated with each station, a strategy noted 
by van Dijk (1993: 7) when examining texts about race.   

This paper begins with a methodology section followed by a description of 
each station.  The national Turkish Cypriot news agency (TAK) is also 
described due to stations’ heavy dependence on this news source.  Finally, 
data analysis is presented based on newsroom studies and an analysis of 
extracts of news broadcasts. 

2.  Methodology 

Three radio stations’ news stories about Lokmacı’s opening are analysed in 
this paper.  Stations were chosen based on their political diversity, 
representing various dominant political powers and interests in TRNC (see 
section 3.2).  During the week of its opening (31 March to 5 April 2008), news 
stories about Lokmacı were broadcasted 28 times on the main 18:00 evening 
newscasts of the sample radio stations.  All stories, which include 
preparations, international responses, the opening ceremony, Lokmacı’s 
temporary closure and a protest, are analysed in this paper.  This week’s 
coverage exemplifies how even positive events in TRNC are framed in ways 
which articulate discourses advantageous to those associated with 
broadcasters, yet disadvantageous to the majority of the population who want 
a solution to the present conflict. 

In CDA, texts are analysed in terms of the details of the linguistic choices that 
they contain as these allow the analyst to reveal the broader discourses that 
are articulated (Fairclough 2003; van Dijk 1993).  These discourses can be 
thought of as models of the world, in the sense described by Foucault (1972) 
and project certain social values and ideas which contribute to the 
(re)production of social life.  This paper seeks to reveal the models of the 
world, identities and values drawn upon in each station’s broadcasts.   

The question of power has been at the core of CDA.  The aim is to reveal what 
kinds of social relations of power are present in texts both explicitly and 
implicitly (van Dijk 1993).  Since language can (re)produce social life, what 
kind of world is being created by texts and what kinds of inequalities, interests 
might this seek to perpetuate, generate or legitimate.  Here language is not 
simply a neutral vehicle of communication but a means of social construction.  
Analysis of TRNC radio broadcasts reveals just such a perpetuation of social 
relations in the name of power and economic interest.   

Analysis draws on basic lexical analysis which reveals what kinds of words are 
found in texts.  What is included and excluded may be politically or socially 
significant, suiting text producer’s interests and purposes (Kress 1989).  These 
can be thought of, therefore, as ways by which authors seek to shape the way 
the world and events appear.  Also analysed is the representation of 
participants or social actors (Wodak and Weiss 2005), drawing especially on 



48 | P a g e   C A D A A D  

 

 

van Leeuwen’s (1995, 1996) approaches to the way these and their actions can 
be classified, categorised and re-contextualised.  Here questions such as who 
does what to whom in sentences and where participants are positioned in 
more active or passive roles are examined.  Also considered are sentence 
position in terms of emphasising or de-emphasising social actors (van Dijk 
1993) and collocations (Fairclough 2003; Sinclair 1991).  How speech is 
recontextualised is analysed, relying both on Caldas-Coulthard’s (1994) 
analysis of glossing verbs and sources and relevant aspects of Appraisal 
Theory (White 2006).  This paper’s data reveals that different radio stations 
foreground or background specific social actors through representational 
strategies and the attribution of agency.   

The CDA is supplemented by newsroom studies.  It is the ethnographic data 
that allows us to understand the ‘social goings on’ behind the news broadcasts 
that are subsequently analysed.  There is a long tradition of newsroom studies 
from the classic work of Fishman (1980) and Tuchman (1978) to a more 
recent revival such as in work by Niblock and Machin (2006) and Paterson 
and Domingo (2008).  Such studies allow the researcher to go behind the 
scenes of production and investigate the tacit assumptions and processes that 
go into making news.  In this study, the ownership, affiliation and news-
writing practices of Bayrak International (BRTI), KFM and Radyo T are 
described based on observations and interviews conducted over six months.  
The ethnographic component of this research is particularly important given 
criticisms of CDA that it often assumes too much from simple text analysis 
and does not consider pretext and context (Widdowson 2004; Philo 2007).  In 
fact leading proponents of CDA have themselves argued for just such an 
addition (Richardson 2007; Fairclough 2003, 1995a; Wodak 2000; van Dijk 
2001, 1997).  For example, Baker et al. (2008: 281) call for CDA practitioners 
to analyse texts and ‘explain why and under what circumstances and 
consequences the producers of the text have made specific linguistic choices’.   

3.  Turkish Cypriot Radio 

As in many other British colonies, radio was established in 1948 by and for the 
British military to promote the colonial government’s policies (Kannaouros 
2004: 2; Dedeçay 1988: 45).  During the time of the shared Republic (1960 to 
1963), the Cyprus Broadcasting Corporation (CyBC) was seen as essential for 
propaganda purposes for the new Republic (Dedeçay 1988: 79).  It was run by 
the Republic’s pro-Enosis government, Enosis being a policy of unifying the 
whole of Cyprus with Greece.  With the collapse of the shared Republic, 
Turkish Cypriots were forced to abandon their places at CyBC and established 
six new radio stations (Azgın 1996: 657; Sayıl 2000: 5).  Later, in 1997, private 
broadcasting was introduced and 29 of these broadcasters are operating in 
2010.  The state owned radio stations are controlled by political elites with the 
strong influence of the Turkish military and private stations are controlled by 
more individualised political interests.   

 

 

 



W a y   P a g e  | 49 

 

 

3.1 TAK 

Virtually all news heard on TRNC radio, newsroom observations revealed,  is 
sourced from TAK.  While stations change feeds to foreground and 
background different social actors, they all had very few resources.  This 
meant that TAK’s ideology would be found in stories sitting alongside that of 
individual news stations.   

TAK, founded in 1973, offers written news and a photography service for local 
broadcasters and newspapers.  According to TAK journalist Selim Kumbaracı, 
over 90 percent of TRNC news comes from the agency.  On the one hand, TAK 
tends to produce news that supports the CTP government since it is overseen 
by a seven member board of directors who are all government political 
appointments and it is financed by the government along with subscription 
fees.  On the other hand, TAK has a longer Turkish nationalistic heritage.  The 
agency forms one part of the Turkish Cypriot civil service built up by 40 years 
of Turkish and nationalist rule.  According to Azgın (1996), the Turkish 
Cypriot civil service has a deep nationalistic tradition and, crucially, the 
military’s influence should not be underestimated even if not directly 
represented.  This was supported by the researcher’s own conversations with 
TAK employees and those of its client radio stations.  In the TAK news feed, 
therefore, it is common to find a mixture of pro-government discourse along 
with pro-Turkish nationalism and heavily anti-Greek Cypriot discourse.   

3.2 Radio Stations 

3.2.1 BRTI  

BRTI is the English language radio service of state-run broadcaster BRTK.  
The station is financed mainly by the TRNC government with some 
advertising.  TRNC’s Bayrak Radio-Television Corporation Law number 
50/1983, which established BRTK in 1983, states that the station must 
broadcast ‘successful events and anniversaries of national days, instil a sense 
of patriotism, and produce news in accordance with the national interests’.  
This law also dictates that BRTK is directly linked to the Prime Minister’s 
office and answerable to its board of governors made up of government 
political appointments and representatives from the Turkish military.  These 
circumstances dictate that BRTI represent the government positively at all 
times balanced with the views of Turkish nationalists due to the civil service 
tradition and the presence of the military. 

Of the three radio stations, BRTI has the largest number of staff at around 22, 
although journalists had little formal training and complained of being unable 
to source or corroborate stories due to a severe lack of equipment.  Two 
computers and telephones were shared.  With few exceptions, the role of 
journalists was to filter and edit TAK stories.  After this, language would be 
checked by the editor.  No verification was carried out on any of the claims 
made in the news feed meaning TAK with its pro-government/ nationalistic 
influences laid out the news agenda.   

 

 



50 | P a g e   C A D A A D  

 

 

3.2.2 KFM  

KFM  is the radio service of TRNC’s largest media conglomerate KMG.  It is 
financed by advertising and KMG’s newspaper operations.  Editors and 
management said, when interviewed by the author, that KMG was 
independent of political parties.  KMG’s editor-in-chief Süleyman Erğuçlu said 
that he would ‘never prioritise party politics’.  However, observation and 
interviews revealed that the political interests of owner Asıl Nadir are a key 
influence on output.  Before CTP’s 2003 parliamentary victory, Nadir and 
KMG media were vocal supporters of the Turkish nationalist UBP (Azgın 
1996: 656).  However, Nadir switched allegiances and developed close 
contacts with pro-federation CTP.  In interviews, station employees reported 
how this resulted in a dramatic change of programming content.  Nadir’s 
allegiances form part of a political and business network, of which KFM is a 
part.  Nadir benefits from a large number of monopoly import and export 
licenses ranging from white goods to fruit to exclusive restaurant chain deals.  
Though these interests are not connected directly to mainland Turkey, they 
would suffer greatly through unification which would result in a loss of their 
monopolies due to the arrival of the international competitors that already 
trade in the ROC.  In short, unification is bad for Nadir and his businesses, 
despite his support for pro-federation CTP. 

KFM employed nine newsroom staff, most inexperienced, young, university 
graduates with no formal training.  There was no collection of news stories by 
staff whatsoever.  Journalists had the job of simply cutting and pasting from 
TAK with no attempt at any verification or corroboration.  When asked, 
newsworkers said that they chose news from TAK which was independent of 
political parties and ‘what is good for the TRNC’.  But this independence was 
not evident in newscasts, as was acknowledged by one editor-announcer who 
said: ‘You won’t see any anti-government stories in our news.  We tend to 
protect them.  In radio we follow TAK who are controlled by the government 
anyway’.  As seen above, this is not strictly true as TAK contains a confusion of 
positive representations of the government along with Turkish nationalist 
discourses.  We find evidence for this in the news stories of KFM.   

3.2.3 Radyo T  

Radyo T is the radio service of the T Media Group.  Newsroom manager 
Mehmet Moreket stated that T Media Group ‘is just making a profit’ and has 
no political agenda.  However, it was observed that nationalist politicians 
visited the station daily to discuss programming with Moreket.  Moreket 
himself was a self-professed nationalist who on several occasions recounted 
his days as a Turkish Cypriot soldier.  T Media Group employ eight 
newsworkers of which two are reporter-editors; necessary equipment is even 
more scarce than at the other stations.  So, Moreket himself writes and 
controls all aspects of news-making.   

Radyo T’s business links are more limited than KFM.  However, because 
owner Ersin Tatar is the Minister of Finance for the Turkish Nationalist UBP 
and part owner of Tatar & Co.  Chartered Accountants, he is allowed access to 
lucrative, mostly Turkish mainland, contacts and contracts which 
businessmen without his political connections do not enjoy.  But in the first 



W a y   P a g e  | 51 

 

 

place this station was controlled by those who were deeply embittered by the 
conflict and sought no co-operation with the ROC.   

Radyo T also uses TAK with stories being chosen that involved Turkish 
nationalist UBP interests.  This was supplemented with information from the 
BRT website and Turkish nationalist politicians themselves who would 
provide additional information while visiting the station.   

4.  Radio Broadcasts   

The opening of Lokmacı was of great significance for many Cypriots and a 
celebrated success for pro-federation supporters .  Up to 1956, the Lokmacı 
area in the capital Nicosia’s centre, was a popular shopping and socialising 
district.  With an escalation in intercommunal violence in 1958, Turkish 
Cypriots withdrew to Nicosia’s north and the street was divided with a 
barricade.  Lokmacı was the first barricade erected in Cyprus dividing the two 
communities and became a symbol of division (BRTI, 03.04.08).  Aside from 
the years of the shared Republic, it has been closed.  It took four years of 
negotiations between the TRNC and the ROC’s governments before the 
barricade was dismantled and replaced by a small pedestrian crossing on 3 
April 2008.   

Events surrounding the opening of Lokmacı could reasonably have been 
represented as a positive, celebrated event which re-united aspects of Cyprus, 
a stepping stone on the way to a solution to the Cyprus conflict.  One could 
imagine the way this would have been covered in a North Atlantic news outlet, 
framed sentimentally as one people coming together, where differences were 
essentially superficial or existed only artificially imposed by politicians and 
bureaucrats, returning the area to how it should be.  However, these chances 
are lost.  Due to public opinion which was in favour of unification and 
Lokmacı’s opening, all stations on one level appeared to represent events 
positively.  However, a closer look at the language reveals that stories are 
shaped to create a broader context of mistrust each in a way that promotes a 
slightly different model of TRNC.  Stations recontextualise events, shaping 
them in their respective ideological interests benefitting elites closely 
associated with each station, centred around slightly different versions of 
alignement with mainland Turkey and autonomy from the ROC.  This section 
examines the different ways each station does this.   

4.1 BRTI 

Stories throughout the week demonstrate BRTI’s support for a distinct multi-
functional Turkish Cypriot nation with governance in the hands of CTP.  The 
ROC’s government is a troublesome ‘other’, though strategies are used which 
represent actions less positively and negatively than they could be.  These 
veiled activations act as a pretext to promote CTP governance.   

A number of strategies are used which reveal BRTI support for CTP.  The use 
of honorifics and functional titles not only show this support but also play a 
role in nation-building.  Functional titles like ‘President Mehmet Ali Talat’ and 
functional names like ‘the Turkish Cypriot aide’ emphasise the roles of 



52 | P a g e   C A D A A D  

 

 

individuals, giving them a sense of importance, a common strategy used to 
legitimise power and status (van Leeuwen 1996: 59) whilst representing an 
important and multi-functional government.   

Another strategy is by mostly representing the party personally and 
nominalised, like ‘Prime Minister Soyer’.  This highlights personal aspects of 
the government and provides listeners with CTP points of identification (ibid.: 
52-53).   

A third strategy is accentuating the governments ability to control and make 
things happen by giving CTP agency.  For example, ‘[…] Prime Minister Ferdi 
Sabit Soyer rejected Greek Cypriot Sides claims that Turkish Cypriot police 
violated the buffer zone.’  Here, Soyer is activated at the beginning of the main 
clause, a dominant position.  He is controlling a situation by rejecting claims 
made by the ROC which run against TRNC interests, evoking discourses of 
CTP protecting TRNC interests from the ROC.   

A fourth strategy is in representing reported speech.  BRTI uses CTP 
government sources almost exclusively showing its support (White 2006: 58; 
Caldas-Coulthard 1994: 304).  The choice of speaking verbs also shows this 
support.  Though the neutral ‘said’ is most common, illocutionary verbs which 
represent CTP as powerful (‘announce’, ‘stress’, ‘remind’, ‘point to’, ‘reject’), 
friendly (‘thank’) and knowledgeable (‘state’, ‘note’, ‘explain’) are also used 
(White 2006: 58-59; Caldas-Coulthard 1994: 295).   

Bıt it is not just CTP, but also a distinct multi-functional TRNC which is 
supported in these stories.  BRTI names the TRNC and its government 
commonly using  the lexical choice ‘Turkish Cypriot’, such as  ‘Lefkoşa Turkish 
Cypriot Municipality Mayor Cemal Bulutoğluları’, ‘Turkish Cypriot police’ and 
‘the Turkish Cypriot side’.  This lexical choice reminds listeners of their 
‘Turkish Cypriot’ government and nation, distinct from the ROC and not part 
of an all-Cypriot nation.  When asked why TRNC is promoted as such, an 
editor said this is an obligation as outlined in TRNC’s BRTK Law so it had 
become second nature in order to satisfy management.   

Multiple representations of aspects of the nation such as Lokmacı, borders, 
‘Cikkos area’, ‘Ercan airport’ and ‘Nicosia’ map out what is included in the 
nation, differentiating it from the ROC.  However, these are mostly in 
prepositional phrases or passivated, represented as powerless, de-emphasised, 
and a recipient of action.  Part of the reason for this grammatical strategy is 
Lokmacı is named ‘a gate’ which needs to be ‘opened’ and ‘closed’ by 
somebody.  For example, ‘The gate – which was opened to crossings yesterday 
morning – was closed by the Greek Cypriot Side.’ However, it could have been 
represented as a ‘state of affairs’ verb process such as ‘The gate is open’ 
activated and emphasised (Fairclough 1993; Fairclough 1995a: 110), a strategy 
used on Radyo T which emphasises the nation more than on BRTI.   

A small number of namings within the sample suggest a more inclusive 
Cypriot identity, however, these are minimal.  When asked why inclusive 
namings are not used more often, one editor said they are not acceptable to 
managers who cite the BRT Law.  For example, ‘A special ceremony was held 
at Lokmacı this morning which was marked by high participation of people 
and peaceful slogans.’  ‘People’ refers to residents and politicians from both 
states, creating a more inclusive Cypriot ‘us’ group.  Elsewhere, ‘Turkish 



W a y   P a g e  | 53 

 

 

Cypriots’ and ‘Greek Cypriots’ are collocated with ‘experiencing’ and 
‘witnessing’ positive events like Lokmacı’s opening and ‘solving’ problems 
‘together’.  These evoke a more inclusive and cooperative Cypriot discourse, 
reflecting some of the station’s pro-solution interests.   

However, ‘Turkish Cypriots’ and ‘Greek Cypriots’ are the most common 
naming of residents.  Though they share a common ‘Cypriot’ naming, they also 
repeatedly evoke a discourse of difference, accentuated by being commonly 
collocated.  These strategies remind listeners of their ‘Turkish’ identity which 
is distinct from their ‘Greek’ counterparts.   

The ROC’s government is a troublesome ‘other’.  At the level of lexical choices 
personal namings are more numerous than other stations, giving listeners a 
point of identification with the ROC’s politicians.  However namings such as 
‘the Greek Cypriot Leader Dimitris Christofias’ highlight otherness.  If written 
as ‘President of the Republic of Cyprus Dimitris Christofias’ difference would 
be de-emphasised, not accentuated.  A troublesome other discourse is realised 
by activating it (three times) blocking aid and blaming Turkey for no solution 
and collocating it with ‘saddening’, ‘do(es) not comply’, ‘closed’, ‘not giving’ 
and ‘attempts’ which are a ‘critical negativity’.   

However, the negative representation of the ROC is positively modified 
through grammatical strategies.  Prepositional phrases are used extensively to 
de-emphasise the ROC, while emphasising its negative actions.  Consider: 

The crossings at Lokmacı-Ledra Border Gate are continuing between the two 
sides in Cyprus despite a brief closure of the gate late on Thursday.  The gate - 
which was opened to crossings yesterday morning – was closed by the Greek 
Cypriot Side at around 8:30 with a claim that Turkish Cypriot police violated the 
buffer zone. 

In the first sentence, the ROC is not named, but inferred in the clause ‘despite 
a brief closure of the gate’.  This clause, in a near-end sentence position, does 
not mention the ROC; its agency and visibility backgrounded, moving it into 
abstraction.  In sentence two, the ROC and its negative actions are identified, 
though de-emphasised with agency being clouded in a non-dominant sentence 
position within a prepositional phrase.  This construction, though negative, is 
less negative than the activation ‘the ROC closed the gate’ (van Dijk 1991: 216).  
Here, language chosen contains a clear sense of underlying threat and 
opposition without this dominating the broadcast.   

In fact, BRTI sometimes represents the ROC positively, though agency is 
clouded.  Consider, ‘The first speech was delivered by the Greek Cypriot 
Leader Dimitris Christofias aide Yorgos Yakovu.’  The choice of a passive 
structure and de-emphasising Yakovu in a good news event (Lokmacı’s 
opening ceremony) cannot be overlooked.  Sentence position backgrounds 
Yakovu while foregrounding the ‘first speech’.   

Sometimes, CTP actually benefits from positive representations of the ROC, as 
in, ‘President Mehmet Ali Talat and Greek Cypriot Leader Dimitris Christofias 
agreed on the 21st of March to open the gate.’  This strategy of ROC officials 
sharing good news with TRNC officials who enjoy prominent sentence 
position (ibid.: 215), diminishes the good news factor for the ROC while 
emphasising CTP actions and governance.  These strategies reflect a strong 



54 | P a g e   C A D A A D  

 

 

pro-Turkish nationalist discourse due to Turkish nationalism continuing at 
both institutional and individual journalists’ levels as well as BRTK 
answerability to pro-federation CTP.  As one editor said: 

We write so as not to offend all those people in the Cyprus conflict like the 
government, Turkey, the Turkish military, the EU, the US and money groups in 
TRNC. 

4.2 KFM 

Recontextualisations of the week’s events demonstrate that KFM shows far 
more support for CTP politicians than BRTI.  The CTP policy of a need for 
negotiations with the ROC is indicated by backgrounding the TRNC nation 
and its Turkish Cypriot character.  However, the ROC is represented more 
negatively than BRTI.  This runs against CTP policies for partnership and 
compromise, but reflect KFM newsroom practices of cutting and pasting from 
TAK.   

Throughout the week, KFM positively represents CTP by almost exclusively 
personalising the party, representing it as President Talat himself.  This 
highlights its human side though Kress (1985) would refer to this as 
overlexicalisation – where a lexical item appears more than would normally be 
expected in a text.  However, the sheer number of functional and formal 
namings create an impression of an important president whilst providing 
listeners with CTP points of identification.   

KFM represents him as a political celebrity.  This is achieved using three 
strategies.  Firstly, he is named formally with functional honorifics more than 
any other actor.  Naming him ‘President Mehmet Ali Talat’ four times in one 
story alone, grants him status and importance unlike all other politicians.  
Secondly, Talat is represented performing positive actions.  CTP is activated in 
action, event and mental processes, almost all attributed to Talat.  For 
example:   

Talat wants TUSİAD to continue working on the topics solving the Cyprus 
problem, and the ending of the Turkish Cypriot isolation.  They gave him 
positive answers.   

In the first sentence, Talat is activated in a mental process, being powerful in a 
position to ask a Turkish institution to ‘continue working’ on the Cyprus 
conflict.  In the second sentence, he is passivated by being given a positive 
answer.  But the passivation is a response to Talat’s request and a result of 
Talat’s meetings.  So, co-text empowers Talat positively.  In fact, he is 
collocated with ‘finish meetings’ or ‘had meetings’ four times, a strategy used 
to stress Talat’s importance as an important politician who has ‘meetings’.  He 
is a hard-working, powerful and active celebrity in a world of powerful 
politicians.   

Support for CTP is also represented by naming the government extensively as 
part of a ‘we’ group, a strategy not seen on BRTI.  Fairclough (1995a: 181) 
claims politicians use ‘we’ for self-serving purposes, ‘claim[ing] solidarity by 
placing everyone in the same boat’ and ‘claim[ing] authority in that the leader 
is claiming the right to speak for the people as a whole’.  For example, ‘we’ is 



W a y   P a g e  | 55 

 

 

used in the following by CTP politician Avcı, ‘If there is an issue, we deal with 
it but within the borders of Turkish Republic of Northern Cyprus we never 
give permission.’ Here, ‘we’ refers to the government whose authority is 
presupposed by speaking for TRNC’s population.  Its authority to ‘deal with’ 
issues and ‘never give permission’ is presupposed and unquestioned, realising 
a discourse of CTP authority.   

Another strategy used which shows CTP support is it being the only source of 
speech, unlike BRTI which mostly uses CTP.  This limits the voices heard on 
KFM to CTP politicians.  Choices in glossing verbs further represent CTP 
positively; as powerful (‘remind’), knowledgeable (‘explain’, ‘note’, ‘specify’) 
and understanding (‘acknowledge’ and ‘discuss’).   

A third strategy is government activations.  CTP is represented as constructive 
in ‘we did our work’; powerful in ‘we never give permission’; and thoughtful in 
‘we discuss and speak but our borders are never discussed’.  Sometimes, 
abstractions are used to represent an active government and legitimate its 
actions, such as, ‘If there is a problem we discuss and speak but our borders 
are never discussed.’  Here, the generalisation ‘we discuss and speak’ does not 
really explain what the government does when there is ‘a problem’.  However, 
it legitimises the actions of CTP.   

KFM supports CTP policies by omitting its support for the TRNC nation, 
thereby showing a need for negotiations.  One strategy is by using the popular 
‘Turkish Cypriot’ naming on BRTI less often.  So, politician Erçakıca is named 
as ‘Presidential Spokesman Erçakıca’, instead of ‘the Turkish Cypriot 
Presidential Spokesman’.  Also, by naming the government with far fewer 
functional and formal namings than BRTI, the functions of the government 
and the nation are de-emphasised.   

Another strategy used is almost excluding the TRNC nation.  In fact, aside 
from Lokmacı and borders, ‘Ercan airport’ is the only other aspect of the 
nation named.  These are almost exclusively in prepositional phrases which 
de-emphasise the nation even more.  However, representations of Lokmacı 
emphasise its importance more than on BRTI whilst benefitting CTP.  One 
strategy used is writing Lokmacı opening ‘is of special value’.  This activation, 
though agentless, emphasises this government’s ‘special’ success as does it 
being collocated elsewhere with ‘celebrated’.   

TRNC residents are represented in ways which positively represent CTP as in, 
‘[...] both the public relations improvements and the Turkish Cypriot public 
are connected to the solution process to remove the isolations.’ Here, the 
‘public’ is activated, but as one of two agents, the other being ‘the public 
relations improvements’.  It is presupposed that there are ‘public relations 
improvements’ due to CTP.  Listing ‘public relations improvements’ at the 
beginning of the clause emphasises government activities and places residents 
in a less-dominant position, signifying discourses of CTP support. 

Alternatively, the ROC is represented more negatively than on BRTI.  This 
runs against CTP policies for partnership and compromise, reflecting KFM 
newsroom practices of highlighting CTP politicians whilst cutting and pasting 
from TAK.  Three strategies represent the ROC more negatively, the first being 
it receives far fewer personal namings.  These limit the number of points of 



56 | P a g e   C A D A A D  

 

 

identification, making it easier to treat the ROC as a distant other (van 
Leeuwen 1996: 48). 

Secondly, activations represent a far more troublesome ROC.  Six of its eight 
activations see the ROC acting against TRNC interests.  Like BRTI, the ROC 
closes Lokmacı and wants to ‘slow down the removal of the continuing 
isolation of the Turkish Cypriot public’.  These activations differ firstly by 
there being far more negative actions on KFM and fewer positive ones.  
Secondly, it is given agency as in the above example representing a more 
powerfully negative ROC than on BRTI which obscures agency in passive 
constructions.   

A third strategy used to advance the theme of a troublesome ROC is 
collocations.  Eight times there is negative co-text associated with the ROC.  
All four times the words ‘Turkish Cypriot’ are used, the word ‘isolation’ is in 
the same sentence, three times collocated.  When the ROC is in the same 
sentence, the theme becomes ‘continuing isolation of the Turkish Cypriot 
public’.  These realise discourses of TRNC victimisation at the hands of the 
ROC, drawing upon Turkish nationalist discourses and indicating a lack of 
care taken in lexical and grammatical choices.  When shown this analysis, one 
editor said these themes were written into scripts because this was ‘the 
concern of the government at the time’ according to TAK, despite running 
counter to CTP policies.   

4.3 Radyo T 

Whilst recontextualising the week’s events, Radyo T demonstrates its political 
allegiances to Turkish nationalism and the UBP party while negatively 
representing CTP.  Unlike the other two stations, CTP lacks status, is a failure 
and is used to legitimise UBP policies, including UBP and Turkey being the 
obvious choice for TRNC governance.  The ROC is represented as a dangerous 
enemy to be feared legitimising Turkish nationalist policies of a pan-Turkish 
national future.   

Radyo T witholds its support for CTP using a number of lexical and 
grammatical strategies.  One strategy is it rarely represents the government, 
less than most other participants in these stories.  When it is named, it is 
mostly impersonal representations and almost never nominalised, such as ‘the 
leaders’.  These strategies background the government and de-emphasise its 
human aspects.   

A second strategy is titilation.  On all stations, politicians are first introduced 
in a story with functional honorifics.  This is not the case for CTP politicians 
on Radyo T with one exception.  Here, politicians are culturally classified as in 
‘Turkish Cypriot Talat’.  Cultural classifications carry connotations, mostly 
negative (van Leeuwen 1996: 58).  This break in routine naming of politicians 
evokes a discourse of CTP lacking status (ibid.: 59).   

CTP is also activated performing both negative and positive actions.  When 
activated negatively, it is named without the UBP, as in:  

 



W a y   P a g e  | 57 

 

 

The leaders and partners read the account [of negotiations] [...] one or the other 
of the leaders thinks twice [...] [then] leaders negotiate and strongly say no.   

Here, the government fails in finding solutions to the Cyprus conflict because 
they ‘think twice’ and ‘say no’.   

When CTP is activated positively, a ‘we’ is used which includes UBP 
nationalists and in many cases Turkey.  For example, former president Rauf 
Denktaş is represented saying, ‘We opened it [Lokmacı] under the same 
conditions as before.  The Greeks used to say, ‘If there are soldiers, we won’t 
open.’  But we didn’t step back.’ Here, Denktaş has included himself in the ‘we’ 
who opened Lokmacı and set conditions.  However, it is CTP which opened 
Lokmacı.  The same can be said for ‘we didn’t step back’.  Here is a brave move 
showing strength again attributed to ‘we’.  Using ‘we’ allows Denktaş to claim 
solidarity with voters, background CTP government actions by not naming 
them and take responsibility for positive actions.   

Radyo T generalises government actions to support UBP’s nationalist policies.  
For example, ‘leaders thinks twice about [peace] proposals’ and ‘strongly say 
no’.  Though indeed a comprehensive solution to the Cyprus conflict has 
alluded negotiators to date, some talks have been successful like the 1977 
‘Makarios-Denktaş accord’ which claims that Cyprus should be an 
independent, nonaligned, bicommunal federal republic.  Talks have also 
contributed to the successful opening of border crossing points.  However, this 
generalisation legitimates the nationalist stance that peace initiatives do not 
work.   

Radyo T recontextualisations show support for UBP through namings.  It is 
always named personally and mostly nominalised.  So, unlike CTP, nationalist 
politician Denktaş is named formally with the functional honorific ‘President 
Rauf Denktaş’.  Though he has not been president since 2004, Radyo T 
writers give him the title ‘President’, showing the station’s and nationalist’s 
reverence for him.   

UBP is credited with positive actions, many with Turkey, demonstrating that 
UBP and Turkey ought to lead TRNC.  Turkey is an important part of 
governance for Turkish nationalists, it being TRNC’s motherland, close friend 
and protector.  This is reflected in Turkey’s high number of representations 
and activations.  Turkey and UBP are activated with an array of process types 
such as mental, verbal and event processes.  Consider the following reported 
speech by Denktaş, ‘We will make an agreement as to how many soldiers will 
remain.  Turkish soldiers are our guarantors.’ 

In the first sentence, Turkey is part of ‘we’ who will make agreements about its 
soldiers.  Obviously, Turkey is the principle decision-maker about its troops.  
However, using ‘we’ ties TRNC governance with Turkey.  The second sentence 
describes the relationship between the two.  Turkey is ‘our guarantor’, a 
nationalist position.  This realises discourses about a Turkish, TRNC and 
Denktaş ‘we’ group, with Turkey as protector and TRNC needing protection.  
It is presupposed ‘we’ need protection from ‘them’ the ROC.    

The TRNC nation is supported in these stories using a number of strategies.  
Firstly, representations are extensive, far more than the other stations.  Both 
‘the nation’ and aspects of ‘TRNC’ such as Lokmacı, the border, ‘here’ and 



58 | P a g e   C A D A A D  

 

 

‘customs’ are identified.  In fact, eleven representations of the border 
demarcate and remind listeners that there are two nations with a border 
separating them, as in, ‘This wall [the border] doesn’t divide a nation, it 
prevents genocide, this wall is a peace wall.’ This sentence presupposes two 
nations and the possibility of genocide evoking discourses of fear.  Secondly, 
deixis is exploited by identifying ‘our nation’, ‘our soldiers’, ‘our flag’ and ‘our 
vigilance’.  Thirdly, giving TRNC the personality trait of ‘our vigilance’ exploits 
an aspect of nation-building identified by Wodak et al. (1999: 76).  Fourthly, 
symbols of the state (‘wall’, ‘gate’, ‘flags’, ‘nation’ and ‘TRNC’) are activated in 
state processes, emphasising the nation more than when it appears in 
prepositional phrases, as is the case on BRTI and KFM, articulating a 
discourse of TRNC being a feasible solution in Cyprus 

Representations of TRNC residents associated with nationalists are 
represented positively.  The police, who are directly controlled by the Turkish 
military are one such case.  For example: 

Nearly 20 Greeks shouting slogans and carrying protest signs passed the Greek 
barricades and came to the TRNCs controlled area north of Cikkos.  TRNC 
police intervened, blocking their [protesters] path and taking their protest signs 
while pedestrians continued to pass. 

Here, ‘TRNC police’ are represented performing three action processes of 
intervening, ‘blocking’ protesters and ‘taking’ their signs.  These actions have 
agency which represent the police as powerful (Fairclough 1995b: 113).  
Representing the police positively is seen by Turkish nationalists and 
newsroom manager Moreket as ‘what is good for the nation’. 

This same utterance names residents of the ROC as ‘Greeks’, excluding the 
common ‘Cypriot’ naming, evoking discourses of difference more than on 
BRTI and demonstrating Turkish nationalists views that Cyprus has two 
nations and two nationalities: ‘Turkish’ and ‘Greek’.  They are activated 
performing negative acts like ‘shouting slogans’ and ‘carrying protest signs’.  
Some lexical choices, such as ‘crossed’ the ‘barricade’ and entered ‘TRNCs 
controlled area’ connote military acts of aggression, drawing upon discourses 
of a dangerous other.   

Elsewhere, residents are collocated with ‘Turkish Cypriot’.  Unlike BRTI, they 
are not collocated with positive cooperative events, but with ‘the Cyprus 
problem’.  This not only identifies the two groups of residents as different 
from each other, but reinforces a negative theme of Cyprus as a ‘problem’.  
These help legitimise separation on Cyprus, a UBP Turkish nationalist stance.   

The ROC’s government is not only represented negatively, but as a dangerous 
enemy, one not to negotiate with.  Lexical choices such as ‘Greeks’, ‘the Greek 
side’ and ‘they’ create a distinct ‘them’ group (Fairclough 2003: 149; van Dijk 
1991).  These namings which draw upon discourses of difference moreso than 
other stations also question any pro-solution future.   

Another strategy not seen on the other stations, is the ROC’s numerous 
activations.  The ROC is empowered performing actions against TRNC 
interests which can be grouped into seven themes.  The ROC: 

 



W a y   P a g e  | 59 

 

 

1. Is weak: ‘they [ROC] pleaded.’   
2. Lies: ‘they make a story like the Berlin wall’.   
3. Is untrustworthy: ‘They will close the gate again’.   
4. Is against TRNC interests: The ROC ‘didn’t agree [to Lokmacı]’.   
5. Is naive: ‘they think this [opening of Lokmacı] has affected negotiation 

timing’.   
6. Is wrong: ‘they cant do this [change the borders]’.   
7. Wants to control TRNC: ‘Greeks aim is to replace the 1974 TRNC 

border with the 1963 border’.   
 

Through these activation, Radyo T evokes discourses of opposition and threat 
even though eleven of these are mental processes with no agency.  Also, many 
of these actions are distillations such as in number five where the ROC ‘thinks’ 
and in number seven where it ‘aims’.  These actions give no detail as to what 
the ROC is actually doing but legitimises and realises the purpose of 
representing the ROC as a threat which in turn legitimises UBP’s stance that 
the status quo and no negotiations are the best option to the Cyprus conflict. 

5.  Conclusion 

Not all news media around the world operate along Fourth Estate principles of 
neutrality, objectivity and in the interests of democratic processes.  Sometimes 
this takes place where journalists operate under the censorship of 
dictatorships and in others, like the TRNC, untrained and unprofessionalised 
staff, working with poor resources, produce news that is aligned to established 
ideologies, dominated by highly politicised chief editors.  And unlike in a 
dictatorship, where the views of the population might be supressed, radio 
broadcasts do lip service to publically popular pro-solution politics, but use 
these rather as a pretext to be negative and to foster discourses of mistrust 
and division.  This is done not in an overt manner but more subtly through 
lexical and grammatical choices.   

Nevertheless the ‘semiotic’ of news journalism is used by journalists, editors 
and owners.  Listeners, while assuming political partisanship of stations, still 
expect an underlying information role from them and are reassured through 
the plurality of viewpoints available through different stations.  To some 
extent it is true that all events, even those that may not be in the interest of 
certain parties, such Lokmacı’s opening, on the surface are covered positively 
by the radio stations.  But what is much less widely understood are the more 
subtle processes of recontextualisation of events that meet the interests of 
TRNC and Turkish elites.  So, this paper’s analysis finds that BRTI, with its 
closeness to both Turkish nationalists and pro-federation CTP produce stories 
which benefit both.  KFM produces news which supports CTP at the expense 
of its policies on Cypriot unity.  This benefits CTP and KFM’s owner Nadir 
without jeopardising his business monopolies.  Radyo T recontextualises 
events which support UBP and Turkish nationalism.   

Unfortunately, none of these stations truly reflect the desires of a large part of 
the population which has voted for and wants a soluton to the Cyprus conflict.  
This undemocratic situation results in the continuation of political and 
economic isolation for Turkish Cypriots whilst elites continue to reep its 



60 | P a g e   C A D A A D  

 

 

benefits.  For the most part TRNC radio news is a fraud passenger that travels 
under the broad umbrella of what we call news and journalism, and is rather 
an enemy of democratic processes concealed in the clothing of the associated 
practices of news production.   

References 

Azgın, B. (1996).  The Turkish Cypriot Media.  In H. von Klaus-Detlev Grothusen, W. Steffani 
und P. Zervakis (eds.),  Zypern.  Gottingen: Vandenhoek & Ruprecht.  pp.641-659. 

Bailie, M.  and B. Azgin (2008) A Barricade, a bridge and a wall: Cypriot journalism and the 
mediation of conflict in Cyprus.  The Cyprus Review 2 (1): 57-92. 

Baker, P., Gabrielatos, C., KhosraviNik, M., Krzyzanowski, McEnery, T. and R. Wodak (2008). 
A useful methodological synergy? Combining critical discourse analysis and corpus 
linguistics to examine discourses of refugees and asylum seekers in the UK press.  
Discourse & Society 19 (3): 273-306.   

BRT (1983) Article 95 of  TRNC Law No.  50/ 1983, downloaded from 
http://www.cm.gov.nc.tr/dir_docs/50-1983.doc on 07.09.09. 

Caldas-Coulthard, C.R. (1994).  On reporting reporting: The representation of speech in 
factual and factional narratives.  In M. Coulthard (ed.), Advances in Written Text Analysis.  
London: Routledge Press.  pp. 295-308. 

Dedeçay, S. (1988).  Kıbrısta Enformasyon veya Yazili vet Sozlu Basin.  Lefkoşa: Gelisim 
Ofset. 

Fairclough, N. (1993). Critical discourse analysis and the marketisation of public discourse: 
The universities. Discourse & Society 4 (2): 133-168.  

Fairclough, N. (1995a).  Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language.  
London: Longman. 

Fairclough, N. (1995b).  Media Discourse.  London: Edward Arnold. 

Fairclough, N. (2003).  Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research.  London: 
Routledge. 

Fishman, M. (1980).  Manufacturing the News.  Austin: University of Texas Press. 

Foucault, M. (1972). The Archaeology of knowledge. Routledge: London. 

Hallin D. and P. Mancini (2004).  Comparing Media Systems: Three Models of Media and 
Politics.  Cambridge: Cambridge University Press. 

Kannaouros, A. (2004). Print and Electronic Media in Cyprus: A Report by the President of 
the Union of Cyprus Journalists.  Downloaded from  
http://www.freemedia.at/kannaour.htm on 05.02.07. 

Kress, G. (1989) Linguistic Processes in Sociocultural Practice (2nd edn.).  Oxford: Oxford 
University Press. 

Lacher, H.  and E. Kaymak (2005).  Transforming identities: Beyond the politics of non-
settlement in North Cyprus.  Mediterranean Politics 10 (2): 147–166. 

Machin, D. and S. Niblock (2006).  News Production: Theory and Practice.  London: 
Routledge. 

Mallinson, W. (2005). Cyprus: A Modern History.  London: I.B.Tauris.   

Mancini, P. (2005).  Is there a European model of journalism? In H. De Burgh (ed.), Making 
Journalists: Diverse Models, Global Issues.  London: Routledge.  pp. 77-93. 

Panayiotou, A. (2006).  The bias of media forms and prospects for peace journalism.  Global 
Media Journal: Mediterranean Edition 1 (2): 25 - 33. 

http://www.cm.gov.nc.tr/dir_docs/50-1983.doc%20on%2007.09.09
http://www.freemedia.at/kannaour.htm%20on%2005.02.07


W a y   P a g e  | 61 

 

 

Papadakis, Y. (2005).  Echoes From The Dead Zone: Across the Cyprus Divide.  London: 
I.B.Tauris. 

Paterson, C. and D. Domingo (2008).  Making Online News: The Ethnography of New Media 
Production.  New York: Peter Lang. 

Philo, G. (2007).  Can discourse analysis successfully explain the content of media and 
journalistic practice? Journalism Studies 8 (2): 175-196. 

Richardson, J. (2007).  Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse 
Analysis.  Basingstoke: Palgrave MacMillan. 

Sayıl, A. (2000).  Bayrak Bayrak Bayrak.  Lefkosa: Devlet Basimevi. 

Sinclair, J. (1991).  Corpus, Concordance, Collocation.  Oxford: Oxford University Press. 

Tuchman, G. (1978).  Making News: A study in the Construction of Reality.  London: Collier-
Macmillan. 

van Dijk, T. (1991).  Racism and the Press.  London: Routledge. 

van Dijk, T. (1993).  Principles of Critical Discourse Analysis.  Discourse & Society 4 (2): 249-
283. 

van Dijk, T. (1997). The Study of Discourse.  In T. van Dijk (ed.), Discourse as Structure and 
Process: Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction. Volume 1.  London: Sage.  
pp.  1-34. 

van Dijk, T. (2001).  Multidisciplinary CDA: a plea for diversity.  In R. Wodak and M. Meyer 
(eds.), Methods of Critical Discourse Analysis.  London: Sage.  pp. 95-120. 

van Leeuwen, T. (1995).  Representing social action.  Discourse & Society 6 (1): 81-106. 

van Leeuwen, T. (1996).  The representation of social actors.  In C.R. Caldas-Coulthard and M.  
Coulthard (eds.), Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis.  London: 
Routledge.  pp.  32-70. 

Waisbord, S. (2000).  Watchdog Journalism in South America: News, Accountability, and 
Democracy.  New York: Columbia University Press. 

Weaver, D. (2005).  Who are journalists?  In H. De Burgh (ed.), Making Journalists: Diverse 
Models, Global Issues.  London: Routledge.  pp. 44-57. 

Weaver, D. (1998).  The Global Journalist: News People around the World.  Cresshill, NJ.: 
Hampton Press. 

White, P.R.R. (2006).  Evaluative semantics and ideological positioning in journalistic 
discourse – a new framework for analysis.  In I. Lassen (ed.),  Mediating Ideology in Text 
and Image: Ten Critical Studies.  Amsterdam: John Benjamins.  pp. 37-69.  

Widdowson, H.G. (2004).  Text, Context, Pretext: Critical Issues in Discourse Analysis.  
Oxford: Blackwell Publishing. 

Wodak, R., de Cillia, R., Reisigl, M. and K. Leibhart (1999).  The Discursive Construction of 
National Identity.  Edinburgh: Edinburgh University Press. 

Wodak, R. (2001).  The Discourse-historical approach.  In R. Wodak and M. Meyer (eds.), 
Methods of Critical Discourse Analysis.  London: Sage.  pp. 63-94. 

Wodak, R. and G. Weiss (2005).  Analysing European Union discourses: Theories and 
applications.  In R. Wodak and P.  Chilton (eds.), A New Agenda in (Critical) Discourse 
Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity.  Amsterdam:  John Benjamins.  
pp. 121-136. 

 

 


