
 

Hidden Messages in News: A Comparison 
of English-language and Chinese-language 
Newspapers that report Sunflower 
Student Movement in Taiwan 

Copyright © 2017 
Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines 

www.cadaadjournal.com 
Vol 9 (1): 27 – 44 

CHIH-HAI CHIAO 

chihhai@ntu.edu.tw 

National Taiwan Ocean University  

JU CHUAN HUANG 

pass860@email.ntou.edu.tw 

National Taiwan Ocean University  

Abstract 

This study compared the ideologies of U.S. newspapers and Taiwanese newspapers by 
examining how they reported the Sunflower Student Movement (SSM) in Taiwan. Twenty-
seven news reports were selected from New York Times, United Daily News (Taiwanese 
newspaper written in Chinese), and Focus Taiwan (Taiwanese newspaper written in 
English). The results showed that the three newspapers framed the event differently. The 
New York Times reported the SSM from a distanced viewpoint, whereas the United Daily 
News was explicitly partial to the government by dramatizing the damage and condemning 
the violence in the occupation. In contrast with the other two newspapers, Focus Taiwan 
seemed implicitly biased toward the government by highlighting the conflicts in the 
movement while trying to report the event relatively plainly. Through critical discourse 
analysis, this study highlights how newspapers reconstructed the event differently with 
underlying ideologies. 

Key words: discourse analysis; ideology; news discourse; journalism; Taiwan 

1.  Introduction 

Media texts, such as news reports, are often constructed with underlying 
ideologies (van Dijk 1998). Ideology is reflected in language, and the use of 
language can influence readers’ interpretation of the content. An extensive 
literature using critical discourse analysis has investigated how ideologies are 
implicated in media texts, such as gender stereotypes (e.g., Tranchese and 
Zollo 2013), racism (e.g., Teo 2000), and political stances (e.g., Fang 2001). 
By examining various language choices, studies have compared ideologies in 
news written in the same language (e.g., Flowerdew, Li, and Tran 2002), and 
news written in different languages (e.g., Feng, Brewer, and Ley 2012). For 
instance, Fang (2001) compared Taiwanese and mainland Chinese 
newspapers and concluded that the same news event may be differently 
interpreted with different linguistic features.  

mailto:chihhai@ntu.edu.tw
mailto:pass860@email.ntou.edu.tw


28| P a g e   C A D A A D  

 

Most research that compared Chinese-language and English-language 
newspapers usually examined newspapers in the U.S. and in mainland China 
and found that they reported the same event differently due to different 
political ideologies (e.g., Feng et al. 2012); however, studies comparing 
newspapers in the U.S. and in Taiwan remain scarce. It would be interesting 
to see whether the U.S. newspapers exploit different rhetorical strategies when 
reporting political events in Taiwan, a context that shares similar political 
views. Thus, this study compared the ideologies of one U.S. newspaper and 
two Taiwanese newspapers by examining their rhetorical strategies in 
reporting the Sunflower Student Movement (SSM), one of the biggest and 
longest student protests in Taiwan. The SSM was triggered by a protest 
against the government’s (the Kuomintang administration) quick passing of 
the cross-Strait trade in services agreement with China. On March 18, 2014, 
protesters, mostly students, broke into the legislature and had occupied it for 
three weeks. The SSM is significant in Taiwanese history because, first, 
although it was led by students, the movement was supported by the public 
and intensively reported by the mainstream media (Lai 2016). It was also the 
first time that students occupied the legislature for a long time. Therefore, the 
SSM was chosen as the target event in this study.  

To compare how the U.S. and Taiwanese newspapers reported this event, this 
study followed van Dijk’s (1998) approach, as ‘it examines the textual and 
contextual components of the discourse event’ (Fang 2001: 587). By 
examining the relationship between linguistic units and the context, it is 
believed that the ideologies characterized by these linguistic features would be 
unveiled. For this purpose, the following research question asked: What are 
similarities and differences in the rhetorical strategies of the U.S. newspaper, 
the Taiwanese newspaper written in English, and the Taiwanese newspaper 
written in Chinese? 

2.  Ideology and News Discourse 

Ideological concerns are pervasive in the production of news (van Dijk 1998). 
The process of news making is biased and this is reflected in preferred 
quoting, opinions and topics as in all dimensions of media discourse (Kuo and 
Nakamura 2005). For example, Teo (2000) investigated how two Australian 
newspapers reported a Vietnamese gang. The results showed that both 
newspapers employed ‘the positive us-presentation’ of Australian police 
versus ‘negative them-presentation’ of Asian gang. Teo (2000: 42) indicated 
that dichotomy ‘segregated the white majority and ethnic minority from each 
other.’   

Some studies have compared ideologies in news written in Chinese and 
English, mostly collected from mainland Chinese and U.S. newspapers. Feng 
et al. (2012) investigated how the Xinhua News Agency (a mainland Chinese 
newspaper) and the Associated Press (a U.S. newspaper) reported tainted 
baby formula found in mainland China. The results showed significant 
differences in framing the mainland Chinese government. The Xinhua News 
Agency emphasized the mainland Chinese government’s decisive reactions to 
the contamination whereas the Associated Press highlighted the mainland 
Chinese government’s slow responses to the contamination. The divergence in 



C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 29 

 

the reports was apparent within their divaricating political contexts. Yang 
(2003) also conducted a comparative analysis between two mainland Chinese 
newspapers and two U.S. newspapers that reported the North Atlantic Treaty 
Organization air strikes. After analyzing 200 news articles, Yang revealed 
great differences in the way mainland Chinese news and U.S. news covered 
the air strikes in the Kosovo crisis. The U.S. newspapers framed the North 
Atlantic Treaty Organization air strikes as an aid to Albanian refugees, 
whereas the mainland Chinese newspapers questioned justification of the U.S. 
for the air strikes.  

Several studies have compared ideologies in Taiwanese newspapers. Hsiao 
(2006) reviewed previous survey studies and found that readers of the United 
Daily News (the UDN) were more aligned with the Kuomintang (KMT), the 
major party that advocates a closer relationship with the mainland China. By 
contrast, readers of the Liberty Times (the LT) were more aligned with the 
Democratic Progressive Party (DPP), which supports the independence of 
Taiwan, and its readership was consistent with the ideological stance of the 
newspapers. Similarly, Kuo and Nakamura (2005) compared how the UDN 
and the LT reported the visit of the former DPP first lady of to the U.S. They 
found several differences although both Chinese-language newspapers were 
translated from the same English-language news. In the headlines, the UDN 

employed a neutral word 談 (to talk) whereas the LT utilized the term 宣揚 (to 

advocate). Kuo and Nakamura believed that the lexical choices and word 
formation reflected the newspapers’ hidden ideology. Similarly, Kuo (2007: 
298) compared quotations in the UDN and the LT that reported the former 
DPP President’s statement about ‘one country on each side’ and found that 
‘the same speaker can be quoted by the two newspapers as saying completely 
different things on the same day and these seeming contradictions reflect their 
respective ideological positions in their news coverage.’ Similarly, Chen 
(2009) examined quotations in news trans-editing in the UDN and the LT, 
and found that the UDN and the LT edited the quotation contents differently 
due to their different ideological perspectives.  

Examining the SSM in two Taiwanese English-language newspapers, Brindle 
(2015) found that the Taipei Times, which is pro-independence of Taiwan, and 
the China Post, which is more friendly to the KMT, framed the SSM differently 
with specific vocabulary and collocations. For example, the second most 
frequent word in the China Post was ‘Yuan’, which refers to the Legislative 
Yuan or the Executive Yuan.  ‘Yuan’ was often the object of ‘occupy’ and 
‘storm’, conveying the students’ unacceptable behavior. However, the second 
most frequent word in the Taipei Times was ‘movement’, which is often 
accompanied with ‘Sunflower’, a term that was used to legitimize the students’ 
action. In addition, while the China Post used a discourse prosody to frame 
the protesters as ‘activists’ and constructed an image of violence, the Taipei 
Times used ‘students’ and ‘protesters’ to term the participants in the protests, 
terms that did not contain saliently negative meanings.  

Although studies have investigated Taiwanese newspapers written in the same 
language and compared newspapers in the U.S. and in mainland China, little 
research has compared newspapers in the U.S. and in Taiwan, both of which 
are democratic countries that follow capitalism. In addition, it would be 
interesting to understand the extent to which the representation of news 



30| P a g e   C A D A A D  

 

actors is similar in U.S. newspapers, and how the same event is reported by 
Taiwanese newspapers with similar political stances but written in different 
languages. For this purpose, this study examined the ideologies as realized by 
the rhetorical strategies in three newspapers: The New York Times from the 
U.S., the United Daily News, a Taiwanese newspaper written in Chinese, and 
the Focus Taiwan, a Taiwanese newspaper written in English. The 
methodology is described below. 

3. Methodology 

3.1. The Event: Sunflower Student Movement 

The Sunflower Student Movement lasted 24 days, beginning on March 18, 
2014 at the Legislative Yuan in Taiwan. The purpose of the movement was to 
protest that the ruling KMT tried to pass the Cross-Strait Service Trade 
Agreement as a package without a clause-by-clause review procedure. The 
CSSTA was signed as a component of the Economic Cooperation Framework 
Agreement (ECFA), which was signed in 2010; it would allow up to 64 
industries in Taiwan and 80 industries in China to set up branches in each 
other’s land (Yuen 2014). 

The KMT administration argued that the opposing party, the Democratic 
Progressive Party (DPP), ‘was impeding deliberations and was insisting on 
what would likely be devastating modifications’ (Romberg 2014). In addition, 
the KMT administration was worried that modifications required by the 
Legislative Yuan would lead to renegotiation with the mainland China, which 
is almost unlikely. However, the DPP and the students held that the KMT 
administration’s negotiation results had compromised Taiwan’s benefits in 
the pact; they were also concerned about national security with the 
increasingly important role of the mainland China in Taiwan’s economy 
(Romberg 2014).  

To call for a full review of the pact by the Legislative Yuan, the protesters and 
students stormed and occupied Legislative Yuan since March 18. On March 
24, some student protesters tried to occupy the Executive Yuan and they were 
evicted by the police; the eviction caused injuries on the both sides. The 
protesters continued to occupy the parliament until April 10, after the ruling 
party agreed to legislate relevant regulations of cross-strait agreements. 

For the purpose of this study, the SSM was selected as the event under 
investigation not only because it is significant in Taiwan’s history but also 
because it satisfies two criteria: the amount of coverage and international 
attention. First, the SSM lasted a 24-day period, and therefore accumulated 
sufficient news articles. SSM also meets the second criterion of international 
attention, because it was the first time the protesters occupied the Legislative 
Yuan for a long time. Not only local Taiwanese press but also foreign 
newspapers reported the SSM. Consequently, the abundant data sources 
allowed this study to examine the ideology of the three newspapers.



3.2 Data Collection 

The data were collected in the following procedure. The first step was to select 
the three target newspapers. The U.S. newspaper, the New York Times (NYT), 
was selected from the New York Times and the Wall Street Journal, the top 
two paid-for dailies in the U.S. according to the Top 50 paid-for dailies in the 
world in the 2014 World Press Trends Report (Milosevic, Chishlom, Kilman, 
and Henriksson 2014), because the NYT covers more general topics. There are 
three Taiwanese newspapers written in English: The China Post, the Taipei 
Times, and the Focus Taiwan. The Focus Taiwan (FT) was selected because it 
is the national newspaper that is responsible for disseminating Taiwanese 
news for international communities (Central News Agency n.d.) and thus 
contains the least syndicated news regarding the SSM. As for the Taiwanese 
newspaper written in Chinese, there were four top paid-for dailies in Taiwan: 
The Apple Daily, the United Daily News, the Liberty Times, and the China 
Times. The China Times and the United Daily News were regarded as favoring 
the KMT, whereas Liberty Times was considered favoring the DPP, and the 
Apple Daily has been considered relatively neutral (Hsiao 2006). In addition, 
compared with China Times, the UDN has a higher circulation and is 
considered to be more favorable to the KMT (Hsiao 2006). Therefore, we 
chose the UDN as we would like to know whether the English-language 
newspaper published by the national news agency would share similar views 
with the Chinese-language newspaper that supports the KMT administration. 

After newspapers were selected, news articles on three important dates of the 
SSM were targeted: (1) the first day of the SSM, (2) the day when some 
students occupied the Executive Yuan, and (3) the last day of the SSM 
(hereafter Date 1, Date 2, and Date 3). All of the news articles were screened 
first to exclude syndicated articles. Then, this study searched for news articles 
with several keywords in both Chinese and English, including ‘Sunflower and 
Taiwan’, ‘Movement and Taiwan’, ‘Occupy Parliament’, ‘Legislative Yuan’, and 
‘Sunflower Student Movement.’ After the news articles were targeted, three 
articles were randomly selected from each of the three important dates. If 
there were only three articles on that date, all of the three articles were 
included. In total, 27 articles (nine news articles from each newspaper) were 
analyzed. 

The resulting corpus contained 13,312 words in total and the three sub-
corpora: the NYT consisted of 4,343 words, the FT included 2,801 words, and 
the UDN comprised 6,168 words. The average length of news was 483 words 
in the NYT, 312 words in the FT, and 685 words in the UDN. 

3.3 Data Analysis 

Each article was divided into two parts, headlines and main texts for in-depth 
investigation. Within the usual inverted pyramid structure of news articles, 
headlines contain the most important and relevant information, and thus 
‘headlines usually encapsulate the newspapers’ ideological values and 
attitudes’ (Teo 2000: 14). As a result, we decided to specifically focus on 
headlines in addition to main texts. 

Specific attention was given to how the news reports represented the actors of 



32| P a g e   C A D A A D  

 

the SSM (i.e., the government, the students, and the police); other parts that 
were irrelevant to the SSM were omitted for analysis. For example, the last 
paragraph in NYT-2 describes the background of the cross-strait relations 
‘Since China and Taiwan split amid civil war in 1949, bringing Taiwan under 
its sway has been the overreaching goal of Beijing’s policy toward the island of 
23 million people.’ This paragraph was not directly relevant to the SSM and it 
did not mention any of actors involved in the SSM. As a result, this paragraph 
was not analyzed. 

The units of analysis, following previous literature (Kuo and Nakamura 2005; 
Feng et al. 2012), included three rhetorical strategies: lexical choices, syntactic 
choice (voice), and quotations. First, lexical choices were examined because 
‘the linguistic choices that are made in texts can carry ideological meaning’ 
(Kuo and Nakamura 2005: 393). That is to say, vocabulary can frame news 
articles positively or negatively (Feng et al. 2012). Following Kuo and 
Nakamura (2005), this study examined content words, including verbs, 
nouns, and adjectives, by investigating the frequency of these words and their 
framing of the actors of the SSM. Adverbs were excluded because very few 
adverbs were found in the corpus. To confirm the meaning of the words, The 
Merriam-Webster online dictionary (Merriam-Webster online dictionary n.d.) 
and the Chinese dictionary edited by the Ministry of Education in Taiwan 
(Ministry of Education 2015) were referred to for the definition of words. After 
checking the definition of the words, we also examined how the words were 
used in the context for further analysis, such as accompanying words and the 
grammatical voice, because voice may attract readers’ attention to the stress 
laid by newspapers (Fang 1994; Fang 2001; Feng et al. 2012; Kuo and 
Nakamura 2005; Scollon and Scollon 1997; Teo 2000). Regarding how the 
actors are constructed and what they do to whom, analyzing grammatical 
voice may help reveal the stance of newspapers. For example, the contexts 
where ‘occupied’ occurred could have different meanings: ‘students occupied 
the Legislature’ depicted students’ behavior, whereas ‘Legislature was first 
occupied by students and citizens’ implied that the occupation was the first 
time in history and that the focus was on the Legislature, which was framed as 
a victim. Finally, this study considered the quotation sources because 
unbalanced proportion of given voice may result from distinct strategies of 
newspapers (Fang 2001; Feng et al. 2012; Kuo 2007; Kuo and Nakamura 
2005; Scollon and Scollon 1997; Teo 2000). 

An example of data analysis is illustrated in the appendix. The first step was to 
separate headlines and texts for analysis. In order to analyze the headlines, 
this study examined lexical choices, voice, and quotations of them. In terms of 
analysis of the main text, the first step was to examine the content of every 
paragraph. The following step was to identify nouns, verbs and adjectives 
describing students, the police and the government, and to check their 
definitions in the Merriam-Webster online dictionary and the Chinese MOE 
dictionary as well as the context of these words. Then, the grammatical voice 
and quotation sources were identified and counted. A summary of the 
grammatical voice and quotation sources is listed in Table 1. 



Newspapers NYT FT UDN 

Active voice    

          Date 1 88% 91% 73% 

          Date 2 93% 73% 82% 

          Date 3 97% 97% 100% 

          Total 93% 87% 86% 

    

Quotation    

          Date 1 Protesters (2) 

Government (2) 

Third parties (1) 

Protesters (2) 

Government (2) 

Third parties (1) 

Protesters (1) 

Government (3) 

 

          Date 2 Protesters (2) 

Government (2) 

Third parties (2) 

Protesters (1) 

Government (3) 

 

Protesters (2) 

Government (4) 

 

          Date 3 Protesters (2) 

Government (2) 

Third parties (1) 

Protesters (1) 

Government (1) 

Third parties (1) 

Protesters (1) 

Government (3) 

 

          Total Protesters (6) 

Government (6) 

Third parties (4) 

Protesters (4) 

Government (6) 

Third parties (2) 

Protesters (4) 

Government (10) 

Table 1 Percentage of sentences using active voice and frequencies of quotations 

4.  Results 

In the following sections, results of our analysis will be reported with 
examples. The news reports were coded as NYT 1-9, FT 1-9, and UDN 1-9. 

4.1 Headlines 

The analysis of headlines showed differences in the rhetorical strategies that 
the three newspapers used to represent the actors of the SSM. The NYT 
tended to report the event from a relatively neutral standpoint, whereas the 
UDN explicitly framed the government as the victim. On the other hand, the 
FT implicitly highlighted the confrontation between the student protesters 
and the government. In what follows, we will first describe how each 
newspaper wrote their headlines and then compare their stances.  

The NYT’s headlines merely summarized what happened in the SSM by 
pointing out ‘who’, ‘what’, ‘where’, and ‘why.’ Here are the NYT’s headlines on 
Date 1: 

[1] Opponents of China trade deal occupy Taiwan’s legislature (NYT-1) 
[2] China trade pact foes occupy Taiwan legislature (NYT-2) 



34| P a g e   C A D A A D  

 

[3] Taiwan students occupy legislature over China trade deal (NYT-3) 

As shown above, the NYT used ‘Taiwan students’, ‘foes’, and ‘opponents’ to 
describe the actors, ‘occupy legislature’ to describe the action, and ‘China 
trade deal’ to state the reason. According to the Merriam-Webster’s online 
dictionary (n.d.), these words did not contain negative meanings. The context 
of the headlines did not show negative images either. The grammatical subject 
is the opponents and the object is the Legislature (the place); no 
words/descriptions other than the occupation were added. The NYT simply 
described what the opponents had done without mentioning actors in the 
government. 

On date 2, the NYT still attempted to summarize the event: 

[4] Anger grows in Taiwan against deal with China (NYT-4) 
[5] Taiwan stands behind use of force against protesters (NYT-5) 
[6] Taiwanese riot police crack down on protest against trade pact with China 
(NYT-6) 

NYT-4 stated the reasons of the occupation of the Executive Yuan without 
specifically mentioning the actors and the action. NYT-6 used ‘crack down’, 
which referred to ‘to take positive regulatory or disciplinary action’, to 
describe the police’s behavior, and adopted ‘the protest’ instead of ‘protesters’ 
as the grammatical object to avoid emphasizing the confrontation between the 
two groups.  

Similarly, on Date 3, the NYT merely described the actors and the action:  

[7] Students End 24-Day Siege of Taiwan's Parliament (NYT-7) 
[8] Students End Occupation of Taiwan’s Legislature (NYT-8) 
[9] Anti-China protesters leave Taiwan parliament, vow to fight on against pact 
(NYT-9) 

As shown above, both of NYT-7 and NYT-8 used ‘students’, and ‘end 
siege/occupation’ to describe the actors and the action. Compared with 
previous headlines, NYT used ‘students’ more often than 
opponents/protesters, probably because this day was the end of occupation 
and the reason for the protests no longer existed. Both headlines used active 
voice where the action ‘occupation’, rather than people, was the grammatical 
object. Similarly, NYT-9 simply described the protesters’ actions without 
explicit evaluation. To conclude, it seems that the NYT took a relatively 
neutral stance; even when depicting the confrontation between the students 
and the government, the NYT usually avoided mentioning both actors in the 
headlines and the grammatical objects were usually non-human nouns (e.g., 
‘legislature’, ‘protest’, and ‘occupation’). By contrast, the use of language in the 
UDN showed the newspaper’s apparent favor of the KMT administration, as 
discussed below. 

The UDN’s headlines explicitly favored the KMT administration, the 
government at the time of the study, by framing the Legislative Yuan as a 
victim. The following headlines on Date 1 illustrate this: 

[10] 學生衝撞 占領立院 The students crashed and occupied the legislature 
(UDN-1) 



C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 35 

 

[11] 立院全面淪陷 The Legislature was fully fallen (UDN-2) 

[12] 立院議場首遭學生、民眾占據 王金平：國會尊嚴須捍衛 The legislature was 
first occupied by students and citizens. The President of the Legislative Yuan: 
‘The dignity of the congress should be defended.’ (UDN-3) 

Unlike the NYT that summarized the event with actors, action and the reason, 
the UDN did not mention the actors and the reason but simply emphasized 
the results of occupation. When seeing UDN-2, for example, readers who are 
unfamiliar with the background of the event may thus blame the protesters 
who made the legislature ‘fully fallen.’ While UDN-3 included the actors and 
the action but it did not state the reason for such action, again creating an 
impression that protesters should take the blame. In addition, UDN-2 and 
UDN-3 used the passive sentences where the grammatical subject was the 
legislature, placing an emphasis on the receiver of the action. Finally, other 
than summarizing the event, UDN-3 quoted the president of the Legislative 
Yuan to imply its stance on the role of government to condemn the violence 
committed by the protesters.  

The UDN’s stance seemed consistent on Date 2:  

[13] 脫序暴力 不應該縱容 The chaotic violence should not be tolerated (UDN-4) 

[14] 61人被逮 江揆：盡量從輕究責 Premier: will call lenient liability for 61 
people who were arrested as far as possible (UDN-5) 

[15] 創憲政難堪紀錄！This set a new record for the embarrassment of 

constitution! (UDN-6) 

Again, the UDN’s headlines did not summarize the event; instead, the UDN 

condemned the protesters, such as UDN-4. UDN-4 used ‘脫序暴力chaotic 

violence’ to depict the occupation of the Executive Yuan without mentioning 
the eviction, indicating its attitude toward the SSM. UDN-5 did not mention 
the eviction either, but quoted the Premier, not only giving voice to the 
government but also conveying a positive image of the government for its 
lenity.  

The UDN’s stance seems consistent on Date 3: 

[16] 學生剛離議場 警方火速接管 the police took over the legislature 
immediately as soon as students left the legislature (UDN-7) 

[17] 太陽花24天啟示 Sunflower Student Movement 24-day revelation (UDN-8) 

[18] 林飛帆：占國會只是前言 下一章在社會展開 Lin Fei-Fan: Occupation of the 
legislature is the preface; the next chapter will unfold in society. (UDN-9) 

Except for UDN-9, the headlines showed support of the government. The 
focus of UDN-7 was not that the students ended the occupation but that the 
police took over the legislature immediately, constructing a positive image of 
the government’s efficiency. UDN-8 used ‘revelation’, defined as an 
enlightening disclosure by the Merriam-Webster’s online dictionary (n.d.). 
The purpose of the headline seemed to veil the attempt to warn the 
government that the issues should be handled with care. The headlines of the 
UDN on the three important dates of the SSM seemed to imply the UDN’s 
being partial to the KMT administration.  



36| P a g e   C A D A A D  

 

The stance of the FT was in between that of the NYT and the UDN along the 
continuum of the attitude for/against the government; while the FT plainly 
described the event like the NYT, the FT seemed to favor the government by 
highlighting the confrontation between protesters and the government:  

[19] Student protesters repel police, hold Legislative chamber (FT-1) 
[20] Students dig in for prolonged occupation of Legislature (FT-2) 
[21] Protesters break police line, storm Legislature (FT-3) 

Unlike the NYT, neither FT-1 nor FT-3 mentioned the reason for such action, 
and the grammatical object was not the legislature, but the police, who 
represent the government. Therefore, the FT seemed to spotlight the conflicts 
between the two groups by the presence of the students and the police, 
implicitly favoring the government.  

The FT showed a consistent attitude toward the event on Date 2: 

[22] Premier orders police to evict protesters from Executive Yuan (FT-4) 
[23] 61 arrested during attempted occupation of Executive Yuan (FT-5) 
[24] Protesters to seek charges against premier for police crackdown (FT-6) 

As can be seen, the FT’s headlines continued to spotlight the strife between 
the student protesters and the government. For example, FT-4 put the 
‘premier’ in the grammatical subject, the ‘police’ as the grammatical object, 
and the ‘protesters’ as the object complement in this active sentence, to 
amplify the confrontation among individuals, including students, police, and 
premier, thus stressing the intensity between government and civilians. While 
FT-5 omitted the object, readers who saw the deadline would intuitively add 
‘by the police’, again obtaining an impression of the protester-government 
confrontation and a negative image of the occupation. The FT’s implicit 
support of the government can also be seen in the headlines on Date 3: 

[25] Festive rally closes Legislature occupation as protesters head home (FT-7) 
[26] Student-led protesters end occupation of Legislature (FT-8) 
[27] Students to stage one last rally before ending occupation (FT-9) 

While the headlines simply described the event like the way the NYT did, FT-7 
used the term ‘festive rally’, implying that this student-led movement was not 
serious, implicitly creating a negative image of the rally. 

To conclude, the NYT was relatively neutral in their headlines, the UDN 
explicitly showed their favor to the government, and the FT implicitly 
supported the government by highlighting the conflicts during occupation. 
The analysis of main texts indicated similar findings, which are reported 
below. 

4.2 Main Texts 

In the main text, the three newspapers continued to express their attitudes 
toward the SSM with various strategies. Below, each newspaper’s ideology will 
be illustrated with examples. 

Consistent with the headlines, the NYT seemed to keep a neutral tone by 
describing the event as plainly as possible. The texts on Date 1 illustrate this 



C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 37 

 

point: 

[28] The protesters, including many students from local universities, stormed 
into the legislature around 9 p.m. Tuesday, holding up banners that accused 
President Ma Ying-jeou and his allies in the governing Kuomintang party of 
forcing through the measure without allowing a review of its details. (NYT-1) 
[29] Several hundred opponents of a far-reaching trade pact with China 
occupied Taiwan's legislature late Tuesday, further delaying action on a 
measure that Beijing strongly favors. (NYT-2) 
[30] Hundreds of protesters in Taiwan opposed to a trade pact with China 
which they fear gives the mainland too much economic influence and access to 
opportunities have occupied Taiwan's legislature. (NYT-3) 

As can be seen, the NYT simply described what happened and the reasons 
without explicit evaluations. This was consistent on Date 2: 

[31] Demonstrators who have occupied Taiwan’s legislature since last week 
expanded their protest of a trade deal with China on Sunday evening by 
invading the government building nearby that houses the offices of the prime 
minister. (NYT-4) 
[32] At least 174 people, including 119 police officers, were wounded as the 
police wielded wooden clubs and later used water trucks to block the growing 
protest. (NYT-5) 
[33] The crackdown came five days after mainly student demonstrators 
occupied the nearby legislature to protest the ruling party’s decision to renege 
on a promised line-by-line review of the trade agreement. (NYT-6)  

As shown above, the NYT again avoided explicit evaluations during the 
eviction, and tried to report what happened during the event. The only 
exception was the news on Date 3, where the NYT used ‘unprecedented’ and 
‘dramatic’ to depict the end:  

[34] Students ended their unprecedented, 24-day occupation of Taiwan's 
Parliament late Thursday after receiving assurances that a Chinese trade pact 
they see as imperiling the island's autonomy would undergo legislative review. 
(NYT-7) 
[35] Their departure concludes the most dramatic confrontation over 
ratification of the agreement on trade in services. (NYT-8) 

The two adjectives, however, were mainly used to describe the nature of the 
event, rather than to comment on the protesters’ behavior. In other words, the 
NYT seemed to keep itself away from being partisan as it avoided commenting 
on SSM. 

The other two rhetorical strategies also helped the NYT construct a neutral 
tone. In terms of grammatical voice, 93% of the sentences were in active voice 
in all of the selected the NYT news (Table 1). The NYT used active voice to 
describe the occupation by placing the students as the grammatical subject 
and the legislature as the grammatical object instead of the police. It seems 
that the NYT avoided emphasizing the confrontation between the protesters 
and the police. Furthermore, the NYT adopted quotations of three parties in 
the news on all of the three dates, including the protesters, the government, 
and a third party (Table 1). The NYT appeared to keep its balance on stance 
while reporting the occupation. 



38| P a g e   C A D A A D  

 

Unlike the NYT, the stance of the UDN seemed to explicitly favor the 
government. Compared with zero sentences in the NYT, The UDN used 11 
sentences to detail the damage made by protesters and the police’s injuries on 
Date 1, as shown in the following extracts: 

 [36] 

上千人齊聚立法院議場內、外，議場玻璃門被打破、鐵門被卸下、國旗遭倒掛，

連立法院牌匾也被拆下，形同全面淪陷。Thousands of people gathered inside 

and outside the Legislature. The glass doors were broken, the iron gate was torn 
down, the national flag was hung upside down, and the plaque of the 
Legislature was removed, as if the Legislature was fully fallen. (UDN-2) 
[37] 

晚間九點，民間團體突破立法院濟南路「康園」側門的警力，衝入立法院，過程

中與立院駐衛警發生激烈衝突；抗議民眾並打破玻璃門，闖入議場。At 9 pm, 

the protesters broke the police line of the side entrance of the Legislature on 
Jinan Road, stormed into the Legislature, and had fierce confrontation with the 
police during the occupation; the protesters broke the glass doors and burst 
into the Legislature. (UDN-3)  

As shown above, the UDN seemed to provide its readers with a negative 
impression by detailing the damage made by the protesters. Similarly, on Date 
2, the UDN not only pictured the turbulent chaos and the damaged property 
in the Executive Yuan but also justified the eviction, as illustrated below: 

[38] 

行政院是最高公務機關，不容一日停擺，即使抗爭有理，亦不宜在此霸占，警方

寬容至最後，零晨展開驅離，以維公務正常運作，這是正確的公權力展示。The 
Executive Yuan is the highest administrative institution; it cannot stop running. 
Even if the protest is justifiable, occupation of the Executive Yuan is not. The 
police had borne with the students until midnight; they evicted the students in 
order to ensure that the Executive Yuan can function as usual. The eviction is 
the legitimate demonstration of pubic authority. (UDN-4) 
[39] 

另一部分學生在行政院內「四處流竄」，占領其餘大樓，進入後逐層敲門破壞門

鎖，打破窗戶，翻箱倒櫃，不時與警方發生推擠，占領行政院。Another group 

of students ‘hither fled around’ the Executive Yuan, occupied the buildings, 
destroyed door locks, broke windows, ransacked boxes and chests, and pushed 
past the police from time to time, occupying the Executive Yuan. (UDN-6) 

Different from the NYT, the UDN focused on the damage made by the 
protesters in UDN-6, and even condemned the protesters and justified the 
eviction in UDN-4. Such descriptions and comments were absent in the NYT 
news. However, on Date 3, the UDN’s supports for the government went 
implicit and the UDN gave more voice to the protesters. For example, UDN-9 
mainly quoted two student leaders’ speech on the night before the day they 
left the legislature. UDN-8 analyzed the event by commenting on the 
government:  

[40] 

不過，學生攻占立院是偶然，馬政府強推服貿招致反彈卻是必然。However, 

while students’ occupation of the Legislature was accidental, that the 



C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 39 

 

government’s passing the pact with force led to resistance was inevitable. 
(UDN-8) 

As can be seen, UDN-8 commented on the event by warning that the 
government’s measure could be problematic. The change of the UDN’s 
attitude could possibly be attributed to the end of the event. As the movement 
had come to an end, the UDN no longer needed to condemn the students; it 
was time to analyze why the government’s policy caused the SSM. Overall, the 
UDN explicitly favored the government, except for UDN-8 and UDN-9 on the 
last day. 

The grammatical voice and quotations used by the UDN suggested similar 
findings (Table 1). Regarding grammatical voice, more passive voice appeared 
in the UDN compared to the few occurrences in the NYT. The UDN seemed to 
frame Taiwan’s Legislature as a victim by placing it as the grammatical subject 

in the passive structure, such as ‘立法院遭占領The Legislative Yuan was 
occupied.’ However, no passive voice was used in the news on Date 3, as 
picturing the government as a victim was no longer needed. In addition, the 
UDN adopted more comments from the government than from the protesters 
except for the last day. Overall, the unbalanced quotation sources and the 
voice used both suggested the UDN’s alignment with the government.  

The FT’s stance was interesting as it was somewhat wavering between the 
stance of the NYT and that of the UDN. While the FT’s writing style was 
similar to that of the NYT, the FT seemed to implicitly favor the government 
by focusing on the confrontation between the police and the students: 

[41] Hundreds of students opposing a trade pact with China repelled police who 
tried in two half-hearted attempts early Wednesday to dislodge them from the 
Legislative chamber the youths have occupied since late Tuesday. (FT-1) 
[42] Police tried to evict the occupants from the building but were 
outnumbered by the protesting students, who threw sleeping bags to those on 
the first floor. (FT-2)  

As can be seen, while FT-1, like the NYT, plainly described the occupation and 
the reasons, FT-1 added more descriptions about the confrontation (i.e. 
‘repelled police who tried in two half-hearted attempts….’). Similarly, FT-2 
described the police’s failed attempt by describing how students fought back 
(i.e. ‘who threw sleeping bags to those….’). By using these descriptions, the FT 
seemed to create a negative image of the student protesters, as the UDN did. 
The attitude was consistent on Date 2: 

[43] Unlike in the previous case, riot police were dispatched to evict the 
intruders this time, and by 5 a.m. Monday, the Executive Yuan was cleared of 
protesters. (FT-5) 
[44] Offices were vandalized and littered with bottles, cigarette butts and other 
rubbish. Computers were smashed, and walls were painted with graffiti. (FT-6)  

Again, FT-5 seemed to plainly describe the police’ eviction, but used 
‘intruders’ to describe protesters, implying that this occupation was illegal. 
Similarly, the FT 1-6 contained one to three sentences that described the 
damage, implicitly favoring the government, as shown in FT-6. Moreover, the 
FT used ‘activists’, a discourse prosody that has also been found in Brindle 



40| P a g e   C A D A A D  

 

(2015), to describe students who occupied the Executive Yuan: 

[45] The latest action by the protesters was said to be initiated by several 
activists who were part of the ‘Occupy Taiwan Legislature’ movement. [FT-5]  

It seems that the FT also condemned students’ action, though not as explicitly 
as the UDN. Similar findings were found on Date 3: 

[46] Tens of thousands of high-spirited protesters began dispersing as a festive 
rally outside the Legislature complex Thursday night marked an end to the 
student-led protest over the trade-in-services pact with China. (FT-7) 
[47] Student protesters began exiting the Legislature Thursday after 6 p.m., 
bringing to an end their 24-day-long occupation of the lawmaking body that 
they took up to show opposition to how the trade-in-services pact with China 
was handled. (FT-8) 

As can be seen, the FT attempted to keep a neutral tone like the NYT. 
However, the phrase ‘festive rally’ in FT-7 implied the perceived flippancy of 
the rally. 

The grammatical voice and the quotations used in the FT also revealed similar 
results (Table 1). Except for the reports on Date 2, most of the FT reports were 
in active voice, just as the NYT reports. However, the FT seemed to implicitly 
favor the government by highlighting the conflict between the students and 
the police, by placing the students as the subject and the police as the object, 
such as ‘Members … broke a glass door while scuffling with police’ in FT-3; 
such usage was not found in the NYT news. Finally, on Date 1 and Date 3, the 
FT adopted quotations from the protesters, the government, and a third party. 
However, on Date 2, the FT quoted the government three times more than the 
protesters, implicitly giving more voice to the government. It appears that the 
FT was not as neutral as the NYT, but it was neither as partisan as the UDN. 
Its stance was somewhat in between. 

5.  Discussion 

This study has examined how the three newspapers portrayed the SSM by 
scrutinizing lexical devices, grammatical voice, and quotations. The results 
showed that the three newspapers had different ideologies: the NYT 
attempted to be neutral, the UDN showed explicit favor for the government, 
and the FT was somewhat in between by implicitly favoring the government. 
The finding supports Teo (2000) that the use of words in newspapers has 
ideological implications and that newspapers tend to use various rhetorical 
strategies to express their stances.  

The results of this study were in line with Brindle (2015), who compared two 
Taiwanese English-language newspapers with different stances and found 
contrastive language use. Like the China Post, the pro-government newspaper 
examined in Brindle (2015), the FT, being the English-language newspaper of 
the national news agency, implicitly supported the government by using 
sentences to describe the students’ violent acts and ‘activists’ to term the 
protesters. Similarly, the UDN, being a pro-KMT newspaper, used more 
explicit language and quotations from the government to show its support. 



C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 41 

 

However, this study was inconsistent with previous ones comparing the U.S. 
and mainland Chinese newspapers. For instance, while Feng et al. (2012) 
revealed that the mainland Chinese newspaper used positive phrases to frame 
the mainland Chinese government whereas the U.S. newspaper portrayed the 
government as untrustworthy in reports of a baby formula scandal, this study 
did not find that the NYT framed the Taiwanese government negatively. 

How the three newspapers framed the event might be influenced by their 
stances toward the Taiwanese government. As mentioned before, Taiwan and 
the U.S. both endorse democracy and support capitalism. Therefore, the NYT 
appeared to report the news from a relatively detached standpoint. By 
contrast, the UDN has been found to support the KMT and its main 
readership was also more sympathetic towards mainland China than that of 
other newspapers (Hsiao 2006). It was thus not surprising that the UDN 
negatively framed the student protesters and depicted the legislature as the 
victim of the event. On the other hand, while the FT was similar to the NYT in 
quoting a balanced view and plainly described the event, several phrases and 
sentences in the FT appeared to shape the student protesters negatively by 
pointing out the violence in their conflicts. The FT, as the newspaper of the 
national news agency, shoulders the responsibility for disseminating 
Taiwanese news to international communities (CNA n.d.). As a result, the FT 
probably had to represent itself as an impartial news agency by reporting news 
objectively, but it also had concerns with the image of the Taiwanese 
government. By using a few sentences that highlighted the conflict between 
the students and the police, the FT implicitly showed its stance favoring the 
Taiwanese government.  

The findings of this study, however, have to be interpreted with care. First, as 
only one U.S. newspaper was selected, the findings cannot be generalized to 
the U.S. press more widely; in addition, the number of articles analyzed was 
small and thus this study could not provide generalizable conclusions. Second, 
this study only conducted discourse analysis without investigating journalists’ 
rationale for their language use. In-depth analyses are thus needed to include 
interviews with journalists to understand their motives for linguistic choices 
in writing news reports.   

To conclude, research on comparison of news across languages/nationalities 
is still sparse. This study endeavored to draw more research attention to the 
journalistic field by comparing three newspapers written in two 
languages/nationalities; more research is needed for cross-language analysis. 
Future research can include comparisons of English-language news articles 
between native English speakers and non-native English speaking speakers, 
such as Korean, Spanish or German writers, in order to examine the extent to 
which different ways of reporting is attributed to ideologies, writing style, or 
English writing proficiency. There may be interesting findings and 
implications in such analysis. 

References 

Brindle, A. (2016). A corpus analysis of discursive constructions of the Sunflower Student 
Movement in the English-language Taiwan press. Discourse and Society 27(1): 3-19. 



42| P a g e   C A D A A D  

 

Central News Agency. (n.d.) About us. Retrieved Sep. 20, 2016 from 
http://www.cna.com.tw/about/info.aspx 

Chen, Y-M. (2009). Quotation as a key to the investigation of ideological manipulation in 
news trans-editing in the Taiwan press. TTR: traduction, terminologie, redaction 22(2): 
203-238. 

Fang, Y. J. (1994). ‘Riots’ and demonstrations in the Chinese press: A case study of language 
and ideology. Discourse & Society 5(4): 463-481. 

Fang, Y. J. (2001). Reporting the same events? A critical analysis of Chinese print news media 
texts. Discourse & Society 12(5): 585-613. 

Feng, M., Brewer, P. R. and B. L. Ley (2012). Framing the Chinese baby formula scandal: A 
comparative analysis of US and Chinese news coverage. Asian Journal of 
Communication 22(3): 253-269. 

Flowerdew, J., Li, D. C. and S. Tran (2002). Discriminatory news discourse: Some Hong Kong 
data. Discourse & Society 13(3): 319-345. 

Hisao, H-C. (2006). Media and social movement: From Wild Strawberry to Sun Flower. 
Journal of Communication Research and Practice 6(1): 151-167. 

Hsiao, Y-C. (2006). Changes in demographic characteristics and political attitudes of 
newspaper readers in Taiwan: 1992~2004. Taiwan Foundation for Democracy 4(3): 37-
70. 

Kuo, S. H. (2007). Language as ideology: Analyzing quotations in Taiwanese news 
discourse. Journal of Asian Pacific Communication 17(2): 281-301. 

Kuo, S. H. and M. Nakamura (2005). Translation or transformation? A case study of language 
and ideology in the Taiwanese press. Discourse & Society 16(3): 393-417. 

Merriam-Webster’s Online Dictionary. (n.d.). Retrieved April 9, 2016, from 
http://www.merriam-webster.com/ 

Milosevic, M., Chishlom, J., Kilman, L. and T. Henriksson (2014). World Press Trends 2014. 
Paris, France: WAN-IFRA. 

Ministry of Education, Taiwan. (2015). The revised Chinese dictionary. Retrieved Sep 20, 
2016 from http://dict.revised.moe.edu.tw/cbdic/index.html 

Romberg, A. D. (2014). Sunshine heats up Taiwan politics, affects PRC tactics. China 
Leadership Monitor 44(2): 1-20.  

Scollon, R. and S. Scollon (1997). Point of view and citation: Fourteen Chinese and English 
versions of the ‘same’ news story. Text-Interdisciplinary Journal for the Study of 
Discourse 17(1): 83-126. 

Teo, P. (2000). Racism in the news: A critical discourse analysis of news reporting in two 
Australian newspapers. Discourse & Society 11(1): 7-49. 

Tranchese, A., and S. A. Zollo (2013). The construction of gender-based violence in the British 
printed and broadcast media. Critical Approaches to Discourse Analysis across 
Disciplines 7(1): 141-163. 

Van Dijk, T. A. (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Yang, J. (2003). Framing the NATO air strikes on Kosovo across countries comparison of 
Chinese and US newspaper coverage. Gazette 65(3): 231-249. 

Yuen, S. (2014). Under the shadow of China: Beijing’s policy towards Hong Kong and Taiwan 
in comparative perspective. China Perspectives; Wanchai 2: 69-76. 

 

Appendix 

NYT-2 

Headline 

http://www.cna.com.tw/about/info.aspx
http://www.merriam-webster.com/
http://dict.revised.moe.edu.tw/cbdic/index.html


C h i a o  &  H u a n g   P a g e  | 43 

 

China Trade Pact Foes Occupy Taiwan 
Legislature 

noun foes 

verb occupy 

adjective X 

voice active voice 

quotation X 

 

Main text 

TAIPEI, Taiwan — Several hundred 
opponents of a far-reaching trade pact with 
China occupied Taiwan’s legislature late 
Tuesday, further delaying action on a 
measure that Beijing strongly favors. 

noun opponents 

verb occupied 

adjective X 

voice active voice 

quotation X 

The protesters burst into the legislative 
chamber around 9 p.m. and shortly after 
midnight repulsed a police effort to evict 
them. There were no reported injuries or 
arrests in the confrontation. 

noun protesters 

verb burst into; repulsed; evict 

adjective X 

voice active voice 

quotation X 

The trade agreement would allow Taiwanese 
and Chinese service sector companies — in 
businesses ranging from insurance to beauty 
parlors — to set up branches or shops in the 
other’s territory. Opponents say the deal 
would cost tens of thousands of Taiwanese 
jobs and help China move forward with its 
longstanding goal of bringing democratic 
Taiwan under its control. 

noun opponents 

verb say 

adjective X 

voice active voice 

quotation opponents say 

The protesters’ action followed a decision by 
lawmakers from the ruling Nationalist Party 
to renege on a promise to undertake a clause-
by-clause review of the pact. 

noun protesters 

verb followed 

adjective X 

voice active voice 

quotation X 

The trade agreement was signed by the sides 
last June but delaying tactics by the 

noun 
This paragraph was not 
specifically analyzed because it 
did not report either students 



44| P a g e   C A D A A D  

 

opposition Democratic Progressive Party and 
President Ma Ying-jeou’s continuing spat 
with the legislative speaker, who is a member 
of his own party, have so far delayed its 
ratification. The Nationalists control 65 seats 
in the 113-seat legislature so the bill’s final 
ratification seems a foregone conclusion. 

verb 
or police. 

adjective 

voice 

quotation 

China has repeatedly pressed Taiwan to enact 
the measure, seeing it as an important 
milestone in the process of economic 
integration between the sides that began in 
earnest in 2008 when the China-friendly Ma 
took over from his DPP predecessor. 

noun 

This paragraph was not 
specifically analyzed because it 
did not report either students 
or police. 

verb 

adjective 

voice 

quotation 

Since China and Taiwan split amid civil war 
in 1949, bringing Taiwan under its sway has 
been the overreaching goal of Beijing’s policy 
toward the island of 23 million people. 

noun 

This paragraph was not 
specifically analyzed because it 
did not report either students 
or police. 

verb 

adjective 

voice 

quotation 

 

 

 

 


